Tekst

Wpisz tekst.

 

Koncepcja pracy

Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego

W Mrowinach na lata 2016-2021

 

 

WYCHOWAWCY  i NAUCZYCIELE DBAJĄ O  PEŁNY

ROZWÓJ  MŁODZIEŻY, TAK  BY WYROSŁA ONA  NA 

                                DOBRYCH  LUDZI I UCZCIWYCH OBYWATELI.

 

 Jesteśmy placówką:

- bezpieczną

- prowadząca szeroki zakres działań    wychowawczych i dydaktycznych   , dzięki którym nasi

  wychowankowie zdobywają wiedzę i umiejętności pozwalające sprostać wyzwaniom

  dorosłego życia

- zapewniającą równość szans 

- pomagająca wszystkim wychowankom w pełnym rozwoju 

- promującą zdrowy styl życia

- wspierającą ducha porozumienia i współpracy między wychowankami i nauczycielami,  

 

  między rodzicami i placówką, między społecznością lokalną i ośrodkiem

 

wychowawcy – nauczyciele  dbają o  pełny   rozwój młodzieży, tak by wyrosła ona na   

   dobrych  ludzi i uczciwych obywateli.

 

 

Informacje podstawowe:

Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy i w Mrowinach  jest placówką resocjalizacyjno – wychowawczą dla młodzieży niedostosowanej społecznie w normie intelektualnej.

Organem prowadzącym jest Powiat Świdnicki, organem sprawującym nadzór – Dolnośląski  Kurator Oświaty.

 
Celem placówki jest tworzenie właściwych dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży warunków wychowawczych, zdrowotnych, materialnych, prawidłowego przebiegu wychowania resocjalizującego oraz możliwość ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum.

Uczniowie przyjmowani są do placówki na podstawie postanowienia sądu o zastosowaniu środka wychowawczego w postaci umieszczenia w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym .

 

Głównymi zadaniami MOW są:

  • umożliwienie uczniom niedostosowanym społecznie realizacji obowiązku szkolnego, między innymi poprzez dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych wychowanków,
  • eliminowanie przyczyn i przejawów niedostosowania społecznego,
  • przygotowanie wychowanków do życia zgodnego z obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi,
  • wspieranie wychowawczej funkcji rodziny,
  • adaptacja społeczna
  • organizowanie wsparcia  psychologiczno-pedagogicznego  i specjalnych form pracy dydaktycznej,
  • pomoc w planowaniu dalszej kariery edukacyjnej i zawodowej, z uwzględnieniem predyspozycji i zainteresowań.
  • Rozwiązywanie problemów emocjonalnych

 

W czasie pobytu w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczego  w Mrowinach wychowankowie realizują obowiązek szkolny nabywają wiadomości i umiejętności a także otrzymują szansę zmiany nastawienia do otaczającej  rzeczywistości i zmiany hierarchii wartości.

W tym celu w placówce prowadzi się:

  • diagnozę środowiska wychowanka,
  • diagnozę posiadanej wiedzy i umiejętności oraz  przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych,
  • zajęcia resocjalizacyjno - wychowawcze
  • zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
  • terapię pedagogiczną,
  • zajęcia profilaktyczne uwzględniające promocję i ochronę zdrowia,
  • zajęcia sportowo-rekreacyjne,
  • zajęcia ukierunkowane  na rozwój zainteresowań,
  • współpraca z rodzicami
  • Organizowanie i udzielanie pomocy  psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z formami określonymi w statucie placówki

 

Kadra pedagogiczna dąży do tego, aby absolwent placówki wykazał się w przyszłości następującymi umiejętnościami:

  • potrafił budować prawidłowe relacje interpersonalne,
  • posiadał umiejętności skutecznego porozumiewania się,
  • efektywnie współdziałał w zespołach,
  • radził sobie z własnymi emocjami, w tym szczególnie w sytuacjach trudnych,
  • szanował swoje poglądy i był tolerancyjny wobec cudzych poglądów,
  • potrafił być odpowiedzialny,
  • dbał o zdrowie, w tym potrafił prawidłowo wykorzystywać czas wolny,
  • dbał o środowisko przyrodnicze.

 

Koncepcja pracy placówki opracowana została na lata 2016 - 2021 Zgodnie z nią opracowywane będą plany i programy. Koncepcja będzie na bieżąco analizowana i w razie potrzeby modyfikowana.

Realizacja koncepcji pracy placówki odbywa się w stosunku do wychowanków  zarówno w szkole jak i w ośrodku poprzez realizację programu wychowawczego , programu profilaktycznego placówki oraz opracowanego i modyfikowanego w miarę potrzeb programu pracy  resocjalizacyjnej i profilaktyczno-wychowawczej . Program pracy nosi nazwę „Nasz  Dzień”. Jego realizacją zajmują się zarówno nauczyciele jak i wychowawcy placówki.

Cele i zadania naszej pracy, winny opierać się na filarach głównych :

  1. Zapewnienie możliwości nabywania wiadomości i umiejętności
  2. zapewnieniu właściwej opieki wychowawczej,
  3. Zapewnieniu przemyślanej organizacji i całkowitego zagospodarowania czasu wolnego
  4. Stworzenia warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości naszych wychowanków.
  5. Stosowanie metody wzmacniania oddziaływań wychowawczych poprzez wykorzystanie listy przywilejów.

            Jednym z głównych założeń programu jest wskazanie obszarów dotychczas mało efektywnie zagospodarowanych bądź z różnorodnych powodów niedostrzeganych  zaś innych, istniejących poddanie modernizacji. Zawarte w programie propozycje form i metod działania z pewnością nie wyczerpują tematu. Program ma charakter otwarty i w trakcie realizacji może a nawet powinien być modyfikowany i wzbogacany.

 

Organizacja pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej

Cel ogólny

Formy realizacji

1. Nabywanie przez wychowanków wiadomości i umiejętności zgodnych z podstawą programową

Opracowywanie przez nauczycieli  programów nauczania przedmiotów,

dostosowanie szkolnego zestawu podręczników,

zapewnienie wychowankom bieżącego wsparcia i pomocy,

indywidualna praca z wychowankiem w miarę bieżących potrzeb

systematyczne aktualizowanie szkolnego systemu oceniania uczniów

udział wychowanków w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych,

udział w terapii pedagogicznej,

udział w zajęciach z doradztwa zawodowego

Dążenie do poszerzenia oferty edukacyjnej dla uczniów – organizacja kształcenia zawodowego np. szkoła zawodowa.

2. Aktywizowanie wychowanków

wyłonienie samorządów klasowych,

wybory samorządu wychowanków placówki,

uczestnictwo w kołach zainteresowań, turniejach międzygrupowych,

wspólne przygotowywanie imprez,

współpraca ze środowiskiem lokalnym

wolontariat –propagowanie idei

3. Uczenie przestrzegania  norm społecznych

realizacja programu wychowawczego i programu profilaktycznego placówki,

udział wychowanków w zajęciach resocjalizacyjno-wychowawczych,

udział w apelach i uroczystościach szkolnych,

systematyczne  zapoznanie, przypominanie zasad i regulaminu placówki,

opracowywanie, wdrażanie i aktualizacja procedur obowiązujących w placówce.

motywowanie i nagradzanie właściwych zachowań.

Propagowanie zdrowego stylu życia wolnego od narkotyków, dopalaczy, nikotyny i alkoholu oraz innych używek

 

Przebieg i doskonalenie procesów edukacyjno-wychowawczych

Cel ogólny

Formy realizacji

1. Zapewnienie właściwej organizacja pracy placówki

W miarę potrzeb praca w zespołach zadaniowych :

ds. opracowania programu wychowawczego i programu profilaktyki, ds. uaktualniania statutu ośrodka, przedmiotowych systemów oceniania

udział w zespołach ds. udzielania wsparcia  psychologiczno-pedagogicznego.

udział w zespołach nadzorujących przebieg egzaminów zewnętrznych,

udział w zespołach wychowawczych

udział w radach pedagogicznych, radach szkoleniowych , posiedzeniach zespołu wychowawców

Systematyczne aktualizowanie obowiązujących w placówce regulaminów i procedur

Bieżące zapoznawanie wszystkich pracowników ze zmieniającym się prawem oświatowych

2. Monitorowanie procesów edukacyjnych i wychowawczych

okresowe lub doraźne spotkania zespołów w celu omówienia osiągnięć edukacyjnych wychowanków oraz funkcjonowania w placówce

sprawowanie nadzoru pedagogicznego

nadzór nad realizacją podstawy programowej, przynajmniej raz w roku prowadzenie monitoringu realizacji podstawy programowej z poszczególnych przedmiotów nauczania .

3. Kształtowanie postaw wychowanków

formy ujęte w programie wychowawczym m.in. poprzez przypominanie i udział w uroczystościach patriotycznych a także podczas godziny wychowawczej i wychowania do życia w rodzinie

Systematyczne zapoznawania z historią placówki, jej osiągnięciami oraz tradycjami.

Edukacja prawna wychowanków oraz ich rodziców.

Śledzenie losów wychowanków – wykorzystywanie pozytywnych wzorców do naśladowania poprzez przedstawianie byłych wychowanków, którzy odnieśli sukces życiowy.

 

Funkcjonowanie placówki w środowisku lokalnym

Cel ogólny

Formy realizacji

1. Wykorzystywanie zasobów środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju

współpraca z placówkami oświatowymi na terenie Mrowin

Współpraca z samorządem lokalnym, Radą Sołecką

współpraca z Żarowskim  Ośrodkiem Kultury

współpraca z parafia w Mrowinach

współpraca z organizacjami pozarządowymi

(fundacje, stowarzyszenia),

udział w konkursach, turniejach, imprezach organizowanych w środowisku lokalnym oraz w innych placówkach opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych

Organizacja konkursów, turniejów z udziałem innych placówek

2. Promowanie wartości edukacyjno-wychowawczych

organizowanie otwartych uroczystości i imprez,

tworzenie i systematyczna aktualizacja strony internetowej,

zamieszczanie informacji o działaniach ośrodka

w prasie lokalnej oraz na stronie internetowej placówki

3. Współpraca z rodzicami

doraźne spotkania z rodzicami dotyczące funkcjonowania wychowanka w placówce oraz w środowisku rodzinnym, w formie kontaktów indywidualnych.

bieżący kontakt z wychowawcami, pedagogiem, psychologiem,

zapraszanie rodziców do udziału w imprezach i uroczystościach organizowanych  przez placówkę

Aktywizowanie rodziców do współtworzenia  i opiniowania koncepcji  pracy placówki, programu pracy,

 Rodzice mają możliwość wyrażania swojej opinii o pracy placówki, w drodze telefonicznej podczas rozmów z wychowawcami, pedagogiem lub psychologiem jak również w drodze e-mail.

Placówka prowadzi stronę internetową na której zamieszczane są istotne dla rodziców i wychowanków informacje, programy oraz inne materiały , które mogą być  opiniowane  przez rodziców wychowanków placówki

Informacje prawne dla rodziców – na stronie internetowej zamieszczone podstawowe akty prawne dotyczące pobytu wychowanków w placówce.

                                                    Zarządzanie placówką

Cel ogólny

Formy realizacji

1. Współpraca pracowników pedagogicznych

zespołowa praca psychologa, pedagoga, nauczycieli i wychowawców,

współpraca pracowników pedagogicznych z personelem administracji i obsługi

2. Wewnętrzny nadzór pedagogiczny

realizacja planu nadzoru pedagogicznego,

ewaluacja wewnętrzna,

wspieranie grona pedagogicznego,

podnoszenie kwalifikacji zawodowych, organizacja doskonalenia nauczycieli, Realizacja systematyczna planu WDN.

nadzór prawny i merytoryczny nad realizacją przepisów prawa oświatowego

3. Polityka kadrowa

zatrudnianie pracowników zgodnie z przepisami prawa,

planowanie w arkuszu organizacji placówki odpowiedniej liczby etatów, gwarantujących właściwe wypełnianie zadań statutowych ,

określenie zakresu obowiązków poszczególnych pracowników

4. Warunki lokalowe i wyposażenie placówki

modernizowanie budynku- dostosowanie pomieszczeń do użytku dydaktyczno – opiekuńczego,

zagospodarowanie terenu wokół ośrodka,

systematyczne doposażanie placówki w sprzęt i pomoce dydaktyczne.