Drukuj

 

Program wychowawczo-profilaktyczny MOW w Mrowinach 2023/2024

 

SPIS TREŚCI

 

  1. Wstęp
  2. Diagnoza potrzeb i problemów placówki.
  3. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka w placówce.
  4. Przyjęta wizja i misja placówki
  5. Przyjęta sylwetka wychowanka
  6. Zadania programu wychowawczo – profilaktycznego
  7. Założenia ogólne
  8. Cele ogólne programu
  9. Cele szczegółowe programu
  10. Główne zadania programu
  11. Priorytety programu wychowawczo-profilaktycznego
  12. Warunki i zasady realizacji programu.
  13. Rola i zadania wychowawcze nauczycieli, wychowawców, pedagoga,  psychologa
  14. Wykaz stałych uroczystości, wydarzeń i imprez ogólnoszkolnych
  15. Harmonogram działań wychowawczo – profilaktycznych
  16. Zasady realizacji programu
  17. Ewaluacja programu
  18. Postanowienia końcowe

 

  1. WSTĘP

Zadania wychowawczo-profilaktyczne  placówki są podporządkowane nadrzędnemu celowi, jakim jest wszechstronny rozwój wychowanka
w wymiarze emocjonalnym, społecznym, kulturalnym, moralnym, ekologicznym, zdrowotnym i intelektualnym.

Placówka jako środowisko wychowawcze ma za zadanie wspomagać wychowanków w osiąganiu wszechstronnego rozwoju, kształtować postawy, umożliwić korygowanie deficytów w celu optymalizacji osiągnięć edukacyjnych wychowanków oraz zapobiegać zagrożeniom poprzez profilaktykę, przeciwdziałanie istniejącym zagrożeniom wsparcie wychowanków w trudnych sytuacjach.

Program powstał w oparciu o diagnozę, obserwacje, ankiety, konsultacje z rodzicami, nauczycielami i wychowawcami ośrodka.

 

  1. DIAGNOZA POTRZEB I PROBLEMÓW PLACÓWKI

Podstawą wszelkich oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych jest diagnoza potrzeb wychowanków, przede wszystkim narastających problemów emocjonalnych, zaburzonego poczucia więzi, łamania norm społecznych, niewypełniania obowiązku szkolnego i sięgania przez młodzież po środki psychoaktywne w tym substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych. 

Diagnoza sytuacji wychowawczej ukazuję, że problemy występujące w ośrodku dotyczą głównie:

Z przeprowadzonej diagnozy wstępnej wynika, że do głównych przyczyn zaburzeń w zachowaniu młodzieży przebywającej w naszej placówce należą:

 

W czasie pobytu w placówce młodzież jest poddawana różnorakim oddziaływaniom wychowawczym i profilaktycznym, aby zminimalizować skutki wcześniejszych zaniedbań i błędów popełnionych w ich wychowaniu, a które to były powodem umieszczenia ich w ośrodku wychowawczym. Umożliwienie młodzieży korzystania z zajęć profilaktycznych prowadzonych przez kadrę placówki, powinna prowadzić do podjęcia przez nich działań zmierzających do wtórnej socjalizacji.

 

  1. CZYNNIKI CHRONIĄCE I CZYNNIKI RYZYKA W PLACÓWCE.

 

Z diagnozy wynika, że czynnikami chroniącymi w naszej placówce są:

Do czynników ryzyka należą:

 

  1. PRZYJĘTA WIZJA I MISJA PLACÓWKI.

W pracy wychowawczo – profilaktycznej Ośrodka:

Nasz ośrodek jest nowoczesną, przyjazną placówką resocjalizacyjną. Program wychowawczo -  profilaktyczny  ukierunkowany jest na wychowanka, na jego potrzeby -umożliwiając mu wszechstronny rozwój. Chcemy,  aby nasi wychowankowie wyrośli na ludzi mających poczucie własnej wartości i odpowiedzialności ze własne zachowanie.

Wykorzystujemy najnowsze zdobycze techniki informacyjnej i informatycznej, stosujemy nowoczesne metody nauczania i wychowania aby uczeń mógł rozwijać swoje zainteresowania, umiejętności, zdolności i pasje. W pracy z uczniem- kadra pedagogiczna podejmuje twórcze działania, które pozwolą realizować misję placówki. Nasi wychowankowie  będą świadomi nierozerwalnego współistnienia ze środowiskiem przyrodniczym, świadomi własnego pochodzenia, dumni z bycia Polakami i członkami swojej "małej ojczyzny". Będą szanować kulturę i tradycję. Szczególnie zadbamy o ich rozwój fizyczny, psychiczny i duchowy, aby w przyszłości propagowali zdrowy styl życia i potrafili dokonać słusznego wyboru.

Nasz ośrodek chce być placówką, w której: 

 

  1. SYLWETKA WYCHOWANKA I ABSOLWENTA.

W podejmowanych działaniach wychowawczo-profilaktycznych dążymy do tego, aby wychowanek kończący pobyt w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym stał się odpowiedzialnym dorosły, który potrafi zadbać zarówno o swój własny dobrostan jak i dobrostan tych, z którymi przychodzi mu żyć. Nasz absolwent podejmuje pracę, z której uczciwie się wywiązują, unika problemów z prawem, wchodzi w konstruktywne relacje z innymi ludźmi. Staje się odpowiedzialnym za siebie i innych dorosłym i odczuwa satysfakcję z swoich osiągnieć.

      Wychowanek nabywa w naszej placówce cech ważnych dla prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie, tj. :

 

  1. ZADANIA PROGRAMU WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNEGO.

 

  1. ZAŁOŻENIA OGÓLNE:

Zgodnie ze wskazaniami działalność wychowawczo-profilaktyczna w naszej placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

Nasza placówka prowadzi systematyczną działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i profilaktyczną wśród uczniów, rodziców, nauczycieli wychowawców i innych pracowników placówki. Działalność ta odbywać się będzie w oparciu o program pracy „Nasz Dzień”,  w formie pogadanek, zajęć warsztatowych, treningów umiejętności, debat, szkoleń, spektakli teatralnych, festynów, a także w innych postaciach uwzględniających wykorzystywanie aktywnych metod pracy.

 

  1. CELE PROGRAMU.

Celem profilaktyki jest niesienie pomocy młodzieży wykluczonej społecznie, zagrożonej uzależnieniami i przestępczością poprzez:

Podstawowym celem Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest: 

 

  1. CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU.

Promowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży

Kreowanie zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły i placówki

 

 Zapobieganie problemom i zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży

  1. profilaktyka agresji i przemocy w szkole i ośrodku, w tym cyberprzemocy:
  1. Przeciwdziałanie używaniu substancji psychoaktywnych prze uczniów i wychowanków oraz profilaktyka uzależnienia od gier komputerowych, Internetu, hazardu:

 

Wyrabianie u uczniów nawyku i regularnej potrzeby sięgania po odpowiednią literaturę w alternatywie korzystania wyłącznie ze środków szybkiego masowego przekazu oraz nowoczesnych technologii komunikacyjnych.

 

 

  1. GŁÓWNE ZADANIA PROGRAMU.

- budowanie postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia;

- kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości w życiu;

- wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną;

- rozwijanie i wspieranie działalności woluntarystycznej;

- kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole i placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami.

 

Program oparty jest na aktywnym uczestnictwie wychowanka, który wspierany jest różnorodnymi metodami i formami pracy.

Aby wieloaspektowo spojrzeć na zjawisko patologii społecznej, program profilaktyczny realizowany jest w następujących obszarach:

  1. Promocja zdrowia i wspomaganie ucznia, wychowanka w jego rozwoju w osiągnięciu pełnej dojrzałości w sferze psychicznej, fizycznej i społecznej.
  2. Współpracy z rodzicami, opiekunami wychowanków w celu kształtowania świadomości i postawy prozdrowotnej oraz zdrowego stylu życia.
  3. Kształtowania przyjaznego klimatu w placówce, budowanie społecznie akceptowanych relacji.
  4. Rozwijania i wzmacniania umiejętności psychologicznych, społecznych.
  5. Profilaktycznej związanej z przeciwdziałaniem używaniu środków i substancji psychoaktywnych, w tym substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych.
  6. Rozpoznawania wczesnych objawów używania środków i substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tych przypadkach.

 

  1. PRIORYTETY PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO:

 

Przygotowywanie młodego człowieka do dokonywania wyborów takich, aby nie szkodziły  jemu samemu ani innym.

Wsparcie w samorozwoju i kształtowaniu systemu wartości.

 

Cele ogólne

Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

Aby osiągnąć te cele Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy będzie:

Celem maksymalnym jest zbliżenie się do modelu wychowanka,  jaki  został przedstawiony w Statucie Placówki.

 

 

 

  1. WARUNKI I SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU

 

Mając na uwadze wzmacnianie czynników chroniących przed zagrożeniami oraz niwelowanie oddziaływania czynników ryzyka zostaną podjęte następujące działania:

  1. Diagnoza przyczyn niepowodzeń szkolnych i trudności wychowawczych - współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i gabinetem PP.
  2. Ścisła współpraca nauczycieli, wychowawców i w miarę możliwości rodziców.
  3. Organizowanie kół zainteresowań, zajęć
  4. Rozbudzanie zainteresowania nauką, motywacji do nauki, pomoc w określaniu celów ż
  5. Edukacja rodziców - rozmowy indywidualne (pedagogizacja rodziców).
  6. Współpraca z OPS, PCPR, Policją, kuratorami sądowymi.
  7. Współpraca z Poradnią Zdrowia Psychicznego
  8. Sporządzenie wykazu placówek specjalistycznych, numerów telefonów zaufania dla młodzieży zagrożonej uzależnieniami, pomoc w kontaktach z tymi placówkami.
  9. Indywidualne rozmowy profilaktyczne z uczniami z grupy zwiększonego ryzyka i ich rodzicami.
  10. Interwencje wobec uczniów podejrzanych o eksperymentowanie ze środkami psychoaktywnymi.
  11. Uroczystości, apele, konkursy związane z obszarami programu profilaktycznego.
  12. Imprezy sportowo – rekreacyjne: wycieczki, zawody sportowe, turnieje.
  13. Projekcja filmów o tematyce prozdrowotnej.
  14. Tematyczne gazetki w klasach, na korytarzu, grupach internatowych.
  15. Działania edukacyjne na lekcjach z poszczególnych przedmiotów (omawianie różnych aspektów uzależnień, sekt itp.)
  16. Ankiety dotyczące poczucia bezpieczeństwa w placówce, znajomości i przestrzegania praw dziecka na terenie ośrodka.
  17. Obserwacja nowoprzybyłych wychowanków oraz wychowanków co do których zachodzi podejrzenie o stosowaniu środków psychoaktywnych.
  18. Wywiady oraz rozmowy mediacyjne.
  19. Umożliwienie samodoskonalenia się wychowawców i nauczycieli.
  20. Program wychowawczo – profilaktyczny MOW w Mrowinach bazuje na doświadczeniu wynikającym ze specyfiki pracy placówki i opiera się o programy edukacyjne poszczególnych przedmiotów i programy tematyczne realizowane w placówce.
  21. Wysokie kwalifikacje kadry pedagogicznej.

 

Program wychowawczo-profilaktyczny ściśle powiązany jest z działalnością  edukacyjną placówki, która  określona jest przez:

 

1)  szkolny zestaw programów nauczania (włączony do programu);

2) terminarz działań wychowawczo-profilaktycznych placówki.

 

 Działania wychowawcze

 

Główne cele wychowawcze:

      indywidualnych możliwości empatycznych

 

Treści wychowawcze służące do osiągnięcia celów

 

Treści wychowawcze zawarte są w:

 

Oddziaływania wychowawcze realizowane będą w ścisłej współpracy z wychowankami przez wychowawców w czasie zajęć w internacie, nauczycieli podczas zajęć dydaktycznych w szkole, opiekunów kół zainteresowań w ramach działalności pozalekcyjnych, oraz poprzez działalność specjalistów.

Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:

 

Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:

 

 

 

Działalność profilaktyczna w szkole obejmuje:

 

Działania te obejmują w szczególności:

 

W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:

Działalność prozdrowotna i wspomagająca wychowanka w sferach fizycznej, psychicznej i społecznej, która obejmuje między innymi:

 

Działalność informacyjna, która obejmuje upowszechnianie wśród uczniów, rodziców i nauczycieli wiedzy na temat między innymi:

 

Działalność profilaktyczna, która obejmuje między innymi:

 

Przeciwdziałanie przemocy, agresji i autoagresji, które obejmuje między innymi:

 

Działalność ekologiczna, która obejmuje między innymi:

 

 

  1. ROLA I ZADANIA WYCHOWAWCÓW

 

Pracownicy w swoich działaniach wychowawczych kierują się:

 

Realizacją działań wychowawczych zajmują się:


  1. Dyrektor Ośrodka
    - sprawuje nadzór nad działalnością resocjalizacyjną i wychowawczo-opiekuńczą Ośrodka.
  2. Nauczyciele, wychowawcy klas
    - poprzez wykorzystanie swej wiedzy i doświadczenia dla dobra ucznia i w poczuciu odpowiedzialności za jego rozwój w sferze intelektualnej,

  emocjonalnej i społecznej.


Zadaniem nauczyciela- wychowawcy jest:
- kreowanie sytuacji, w których uczeń aktywnie rozwija wszystkie sfery swojej osobowości i buduje obraz własnej osoby w oparciu o rzetelną

  samoocenę,
- kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie, uczenie kompromisu i tolerancji,
- inspirowanie do podejmowania różnorodnych zadań i kontrola postępów,
- uczenie postaw pozytywnego i zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych oraz właściwego sposobu wyrażania ocen, opinii aprobujących

    lub negujących zachowanie swoje i innych,
- otoczenie szczególną opieką uczniów o obniżonych możliwościach adaptacyjnych i intelektualnych.

-prowadzenie zajęć dydaktyczno – wyrównawczych

- prowadzenie kół zainteresowań w ramach pracy psychologiczno- pedagogicznej


  1. Bibliotekarz
    - poprzez edukację czytelniczą, medialną i kulturalną.

  2. Organizacje szkolne, koła zainteresowań
    – poprzez stwarzanie warunków do aktywności własnej uczniów, rozbudzanie i zaspakajanie ich zainteresowań, kształcenie postaw samorządności.
    Jedną z form samorządności są spotkania społeczności Ośrodka, które tworzą:
    - wychowankowie
    - wychowawcy
    - pracownicy pedagogiczni, oraz inne osoby zatrudnione w placówce.


       Spotkania społeczności dają wychowankom możliwość omówienia na forum ważnych dla nich spraw, zgłaszania propozycji i uwag co do ich wizji funkcjonowania Ośrodka.

Inną formą samorządności są miesięczne plany pracy grupy wychowawczej, przygotowane razem z wychowankami, uwzględniające ich sugestie. Dzięki temu chłopcy maja poczucie odpowiedzialności, sprawstwa i są bardziej zaangażowani w realizację swoich propozycji. Osobiście uczestniczą w planowaniu własnych działań, chłopcy są bardziej zmotywowani i chętniej angażują się w różnorodną aktywność

 

KOŁA  ZAINTERESOWAŃ

  1. Koło turystyczno – krajoznawcze – Waldemar Gawron
  2. Koło kulinarne – K. Kokocińska, A.Grobelny
  3. Koło sportowe – Z. Ogryzek - piłka nożna, tenis stołowy, M.Łuczak - Fitness
  4. Koło szachowo- warcabowe – B. Kozów
  5. Koło Wolontariatu – J.Derewiecka, A. Homa
  6. Koło filmowe – A. Zelek
  7. Koło modelarskie –B. Kozów
  8. Młodzieżowa Drużyna Pożarnicza – B. Majchrzak, B. Kozów
  9. Koło plastyczne – J.Derewiecka

 

  1. Wychowawcy grup - zadaniem wychowawcy jest:
    - wszechstronne poznanie każdego wychowanka i jego osobowości, zainteresowań, skłonności oraz systematyczne konsultowanie się z nauczycielami,

  rodzicami i specjalistami, celem opracowania efektywnego programu oddziaływań opartego na planach wychowawczych placówki
- utrzymywanie stałego kontaktu z sądami (okresowe opinie),nauczycielami, rodzicami i opiekunami swoich wychowanków i dokumentowanie tych kontaktów
- prowadzenie atrakcyjnych i efektywnych zajęć wychowawczych i resocjalizacyjnych
- wdrażanie wychowanków do samodzielności w zakresie samoobsługi, dbałości o higienę, zdrowie i bezpieczeństwo
- wdrażanie do wykonywania prac społecznie użytecznych, szacunku do pracy, oraz przestrzegania norm współżycia społecznego i poszanowania  mienia
- badaniu i analizowaniu przyczyn trudności i niepowodzeń wychowanków i udzielanie im indywidualnej pomocy
- dokumentowanie czynności opiekuńczych i wychowawczych


  1. Pedagog i psycholog
    - realizuje zadania Ośrodka określone w statucie
    - sprawuje opiekę pedagogiczną nad wszystkimi wychowankami przebywającymi w Ośrodku
    - przeprowadza obserwację w celu:
  2. ustalania źródeł i przyczyn niedostosowania społecznego ok.
  3. reślenia kierunku i programu działań wyrównawczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych
  4. współuczestniczy w opracowaniu IPET – u
  5. rozpoznania i ukierunkowania zainteresowań wychowanków
  6. pomocy w wyborze kierunku nauki i przyszłego zawodu
  7. organizuje doskonalenie i samokształcenie pracowników pedagogicznych
  8. współpracuje z lekarzem, pielęgniarką, pracownikami pedagogicznymi w zakresie konsultowania wyników badań, ustalania diagnoz, formułowania  opinii i wniosków w sprawach wychowanków
  9. udziela wychowankom, rodzicom(opiekunom) porad i pomocy w rozwiązywaniu problemów bieżących i wspiera w momentach kryzysowych  w  czasie pobytu w Ośrodku
  10. prowadzi zajęcia wychowawcze indywidualne i grupowe
  11. formułuje opinie o przebiegu procesu resocjalizacji dla zespołu ds. pomocy psychologiczno - pedagogicznej, potrzeb sądów, policji, aresztów śledczych, zakładów karnych, domów dziecka i innych
  12. wykonuje inne polecenia zalecone przez dyrektora Ośrodka.


Dodatkowo w realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego z Ośrodkiem współpracują:

 

Program działań służących do osiągnięcia celów wychowawczych

 

Cele wychowania:
1. Integracja klasy, grupy wychowawczej w środowisku Ośrodka.
2. Dostrzeganie w każdym wychowanku ukrytych możliwości oraz każdych drobnych zdolności i rozwijanie ich.
3. Tworzenie warunków do pokonywania negatywizmu szkolnego, podejmowania świadomych decyzji prowadzących do sukcesu szkolnego

     i sukcesów życiowych.
4. Kształtowanie postaw związanych z kulturą osobistą, właściwym zachowaniem, poszanowaniem zdrowia własnego i innych.
5. Pomoc wychowankom w rozpoznawaniu wartości moralnych, ich hierarchizacji oraz dokonywaniu wyborów.
6. Przygotowanie wychowanków do samodzielności życiowej, powrotu do środowiska rodzinnego i prawidłowego pełnienia ról społecznych (członka rodziny, pracownika).
Oczekiwane efekty działań:
• Wychowanek ma poczucie przynależności do klasy, grupy w Ośrodku i respektuje normy grupowe, klasowe, szkolne.
• Samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące własnej aktywności i umie przewidzieć ich skutki.
• Stopniowo dostrzega pozytywne efekty własnej pracy, rozwija swoje zdolności, wie, że Ośrodek jest przyjazny i służy pomocą w przezwyciężaniu niepowodzeń.
• Chce i wyraża potrzebę działania na rzecz klasy, grupy i Ośrodka, współdecyduje o ważnych sprawach.
• Szanuje dorosłych, kolegów, okazuje im to w słowach i w działaniu, nawykowo stosuje zwroty grzecznościowe. Unika szkodliwych nałogów, wie jak planować i racjonalnie spędzać czas wolny.
• Postępuje uczciwie, nie oszukuje, nie kradnie, potrafi zwalczać złe nawyki.
• Potrafi samodzielnie radzić sobie w życiu, bez większych problemów readaptuje się w środowisku otwartym, zna i respektuje prawa i obowiązki człowieka, obywatela, pracownika, członka rodziny.
• Ma świadomość pełnienia różnych ról społecznych i przestrzega zasad i norm etycznych.
• Wychowanek zna i respektuje prawa i obowiązki człowieka, obywatela, pracownika, członka rodziny.
• Jest odpowiedzialny za kreowanie własnego rozwoju i świadomy wpływu na własne życie.

 

 

  1. KALENDARZ UROCZYSTOŚCI SZKOLNYCH I PATRIOTYCZNYCH ORAZ CYKLICZNYCH DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH I PROFILAKTYCZNYCH W ROKU SZKOLNYM 2023/2024

 

 

 

Organizacja roku szkolnego

1.

Rozpoczęcie rocznych zajęć dyd. – wych.

4 września 2023 r

2.

Zimowa przerwa świąteczna

23-31 grudnia 2023 r

3.

Ferie zimowe

15-28 stycznia 2024 r

4

Wiosenna przerwa świąteczna

28.03-2.04.2024 r

5

Egzamin ósmoklasisty

14-16 maja 2024 r

6

Język polski

14 .05.2024 r

7

matematyka

15.05.2024 r

8

 język angielski

16.05.2024 r

9

Zakończenie rocznych zajęć dyd. – wych

21 czerwca 2024 r

10

Egzamin zawodowy

Ustali CKE – do 7.02 deklaracje do przystąpienia w sesji letniej.

11.

Ferie letnie

22 czerwca- 31 sierpnia 2024 r

12.

Dni wolne od zajęć dydaktycznych

2-3 listopada 2023 r – 2 dni

2 stycznia 2024 – 1 dzień

2 maja 2024 – 1 dzień

31 maja 2024 – 1 dzień

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L.P

Termin

Liczba dni

1

Każdy piątek ( po lekcjach) – niedziela 2023/2024 r

2 dni

2

31.10.2023 r ( po lekcjach)– 5.11.2023 r

5 dni

3

30.04.2024 r ( po lekcjach) – 5.05.2023 r

5 dni

4

29.05.2024 r ( po lekcjach) – 2.06.2023 r

4 dni

 

 

 

L.P

Termin

Liczba dni

1

22.12.2023 r ( po lekcjach)- 2.01.2024 r

11 dni

2

12.01.2024 r ( po lekcjach) – 28.01.2024 r

16 dni

3

27.03.2024 r ( po lekcjach) – 2.04.2024 r

6 dni

4

21.06.2024 r ( po lekcjach) – 1.09.2024 r

72 dni

 

 

 

 

 

 

 

Organizacja imprez ośrodkowych , konkursów i zawodów sportowych

 

Nazwa imprezy

Termin

Odpowiedzialny

Narodowe czytanie – „ Nad Niemnem”

Wrzesień 2023 r

R.Anusz, B.Majchrzak

 

Sprzątanie świata

 

Wrzesień 2023 r

Z.Ogryzek, J.Boś

Dzień Chłopaka

 

30 Wrzesień 2023 r

K.Kokocińska,wychowawcy grup

Spotkanie z terapeutą  (profilaktyka uzależnień)

Październik  2023 r

A.Homa, A.Osipowicz, J.Żuber

 

Dzień Edukacji Narodowej

 

Październik 2023 r

J.Boś, R.Konieczny

Obchody Rocznicy Odzyskania Niepodległości

Listopad 2023 r.

B. Synówka/wychowawcy grup

 

Wieczór Andrzejkowy

 

Listopad 2023 r

K.Kokocińska, B.Majchrzak

Mikołajki

Grudzień 2023 r

K.Kokocińska,J.Żuber, A.Homa,A.Osipowicz/ wychowawcy grup

Wigilia ośrodkowa

21.12.2023 r.

I.Kozieł/R.Konieczny/ wychowawcy grup/wychowawcy klas, K.Hodel, J.Derewiecka

Konkurs recytatorski/ poezji

 

Luty 2024 r

R.Anusz, B.Majchrzak, K.Kokocińska

Święto Ziemi

 

Kwiecień 2024 r

J.Boś, Z.Ogryzek

Rocznica uchwalenia  Konstytucji 3 Maja

 Maj 2024 r

B. Synówka/wychowawcy klas/grup

 

Dzień Rodziny, Dzień Matki i Ojca

Maj 2024 r

R.Konieczny, wychowawcy grup, A.Homa

 

Dzień Dziecka/ Dzień sportu

Czerwiec 2024 r

B.Majchrzak, M.Łuczak, K.Kokocińska, wychowawcy klas i grup

Zawody sportowe/konkursy

XI Memoriał Kazimierza Bitkowskiego

 Wrzesień/Październik 2023 r

Z.Ogryzek

 

IX Mistrzostwa Ośrodków w Biegach Przełajowych

Październik 2023 r

Z.Ogryzek

 

Biegi Niepodległościowe

 

Listopad 2023 r

B.Majchrzak

Biegi Strefowe

 

Październik 2023 r

B.Majchrzak

VI  Mistrzostwa Ośrodków w deblowym turnieju Tenisa Stołowego

Listopad 2023 r

Z.Ogryzek

XVI Mistrzostwa Ośrodka w Tenisie Stołowym

Grudzień 2023 r

Z.Ogryzek

 

 VII Ogólnopolski Konkurs MOW- „ Bombka Bożonarodzeniowa”

 

Grudzień 2023 r

R. Konieczny/J.Derewiecka

Ośrodkowy Turniej Gry w Kości

Styczeń 2024 r

R.Konieczny/W.Gawron

 

Ośrodkowy Turniej w Warcaby

Styczeń/Luty 2024 r

B.Kozów

 

Turnieje piłkarskie wg zgłoszeń

Cały rok

Z. Ogryzek

 

Turnieje w Tenisa stołowego wg zgłoszeń

Cały rok

Z.Ogryzek

 

Eliminacje do Mistrzostw Polski w Tenisie Stołowym  - Mrowiny

Marzec 2024 r

Z. Ogryzek

 

Mistrzostwa Polski w Drużynowych Biegach Przełajowych- Włocławek

Maj/Czerwiec 2024 r

Z.Ogryzek

Ośrodkowy Turniej Darta

Marzec 2024 r

A.Grobelny

 

Liga piłki nożnej Wałbrzych

Cały rok

Z. Ogryzek

 

 

 

 

 

Organizacja i udział w imprezach środowiskowych

Nazwa imprezy

Termin

Odpowiedzialny

Wystawa bombek konkursowych dla mieszkańców Mrowin

Grudzień 2023 r

Styczeń 2024 r

R. Konieczny, J.Derewiecka

Wieczornica z okazji Święta Niepodległości – Świetlica w Mrowinach

Listopad 2023 r

R.Konieczny, E.Kociumaka, B.Synówka

 

Miasteczko Świętego Mikołaja

Grudzień 2023 r

R.Konieczny, A.Grobelny

 

Udział w XLIV Ogólnopolskim Rajdzie MOW Sudety 2024

Maj 2024 r

W.Gawron, I.Kozieł

 

Działania z kalendarza Koła Wolontariatu

Cały rok

J.Derewiecka

 

Integracyjne Wyjazdy – Ligowe Spotkania, mecze ligowe w piłkę nożną - Wrocław

Wg zgłoszeń-2 razy w roku

M.Łuczak

 

 

  1. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNYCH

Działania profilaktyczne, wychowawcze , zdrowotne i ekologiczne

 

Działalność

Rodzaj zajęć

Osoba prowadząca

Ramy zajęć

Formy zajęć (aktywne metody pracy)

Działalność prozdrowotna

piłka nożna, tenis stołowy, biegi przełajowe, gry zespołowe, min. siatkówka, koszykówka

 

wychowawcy grup, nauczyciel w- f

zajęcia wychowawcze

profilaktyka uzależnień, profilaktyka zdrowotna

trening umiejętności, ćwiczenia praktyczne, zajęcia sportowe

 

 

wyjścia na boisko Orlik w Żarowie, zajęcia na siłowni, zajęcia na siłowni w plenerze

wychowawcy grup, nauczyciel w- f

zajęcia wychowawcze, lekcje w-f, zajęcia rekreacyjno- sportowe

 

trening umiejętności

pogadanki, promowanie zdrowego stylu życia-  pokaz umiejętności

Światowy Dzień Zdrowia

 

 

wychowawcy grup, wychowawcy klas, pielęgniarka

zajęcia wychowawcze, godziny wychowawcze

 

konkursy tematyczne, gazetki

 

wycieczki piesze, krajoznawczo-turystyczne, rajdy, rowerowe, korzystanie z pływalni i lodowiska

wychowawcy grup, nauczyciel w-f, nauczyciele

zajęcia rekreacyjno- sportowe, zajęcia wychowawcze z grupą

treningi, spacery, spinaczki górskie, praktyczna nauka pływania i jazdy na łyżwach

organizacja turniejów i zawodów sportowych:

·         eliminacje do Mistrzostw Polski ośrodków wychowawczych  w piłce nożnej,

·          eliminacje Mistrzostw Polski w tenisie stołowym,

·         międzygrupowy turniej w piłce nożnej ,

·         turniej w piłkarzyki stolikowe(grupowo i indywidualnie),

·         mistrzostwa ośrodka gry w szachy, warcaby, kości,

·         wyjazdy z reprezentacją ośrodka na turniej piłki nożnej halowej.

 

wychowawcy grup:

Z.Ogryzek, B.Kozów

zajęcia wychowawcze, sportowe, resocjalizacyjno-wychowawcze przez sport

 

 

trening umiejętności, właściwa rywalizacja, mecze, rozgrywki sportowe

 

 

zajęcia kulinarne - propagowanie zdrowego żywienia

nauczyciele biologii, wychowawcy grup, pielęgniarka

zajęcia wychowawcze, zajęcia kół zainteresowań

ćwiczenia praktyczne, pokaz, pogadanki, filmy edukacyjne

zajęcia higieniczno - porządkowe (toaleta poranna i wieczorna)

wychowawcy, pielęgniarka

zajęcia wychowawcze, przygotowanie do życia

nauka wykonywania czynności samoobsługowych, pokaz, instruktaż

zajęcia profilaktyczne - zapobieganie zakażeniom wirusem HIV/ AIDS i innymi chorobami przenoszonymi drogą płciową, choroby wieku dziecęcego, choroby zakaźne

pielęgniarka, wychowawcy, nauczyciele

zajęcia profilaktyczno-wychowawcze, godziny wychowawcze

filmy edukacyjne, pogadanki

Działalność informacyjna i edukacyjna

 

Światowy Dzień Turystyki Święto Niepodległości, Dni Ziemi

Święto Konstytucji 3 Maja

Dzień Unii Europejskiej

Dzień Flagi Państwowej

nauczyciele, w tym  historii, wychowawcy

 

 

 

zajęcia wychowawcze, godziny wychowawcze

 

konkursy tematyczne, uroczyste apele i akademie, gazetki tematyczne, filmy edukacyjne

 

 

zorganizowanie punktu pomocy w różnych sytuacjach życiowych – ważne informacje i telefony

wicedyrektor

 

tablica informacyjna z ważnymi telefonami, skrzynka zaufania

Działalność profilaktyczna

zajęcia świetlicowe wg  konspektów zajęć profilaktycznych przeciwdziałania narkomani, agresji, alkoholizmowi, nikotynizmowi

nauczyciele, wychowawcy, pielęgniarka, pedagog, psycholog

 

 

 

zajęcia wychowawcze -

profilaktyka uzależnień

wykład, dramy, pogadanki, filmy, gazetki tematyczne, spotkania z terapeutami, ciekawymi ludźmi

zajęcia artystyczne, muzyczne, teatr – przedstawienia w środowisku, „Stop narkotykom”, „ Dziękuje nie palę”, „ Alkohol mi nie służy”, itd.

 

 

 

nauczyciele, wychowawcy

zajęcia wychowawcze

profilaktyka uzależnień

wykład, pokaz, plakat anty propagandowy przedstawienia, gazetki tematyczne

 

 

 

 

 

Działalność ekologiczna

 

 

zajęcia wędkarskie  - rozwijanie zainteresowań, obserwacja przyrody – „ Ryba z wody do wody”. Porządkowanie terenu przy stawie

 

wychowawcy grup

zajęcia wychowawcze, koła zainteresowań, zajęcia porządkowe w terenie

 

zawody wędkarsko- sportowe, rekreacyjne spędzanie czasu wolnego, gazetki tematyczne, np. „ Ryby wód słodkich”

porządkowanie lasu, dokarmianie  zwierzyny

 

wychowawcy grup

zajęcia wychowawczo- ekologiczne

akcje, wykłady,

pogadanki

EKO-AKCJE:

1)Sprzątanie Świata

2) Dni Ziemi

 

wychowawcy grup, nauczyciele

zajęcia wychowawcze z ekologia na TY!

ekobiwaki,

ekoprojekty, gazetki, sprzątanie terenu we współpracy ze środowiskiem

kontakt z naturą podczas częstych spacerów po lesie(grzybobranie, szukanie pierwszych znaków wiosny, jesieni itd., piesze wycieczki, obserwowanie przyrody

wychowawcy grup, nauczyciele

zajęcia wychowawcze

spacery, fotografia przyrody, atlas grzybów - rozróżnianie

zbiórka nakrętek – połączona z działalnością na rzecz osób potrzebujących oraz zajęciami teoretycznymi

wychowawcy grup, nauczyciele

zajęcia wychowawcze

wykład – przeznaczanie, co , komu i dlaczego?!

miejsca zbiórki nakrętek

zajęcia porządkowe - wdrażanie do dbałości o otoczenie

nauka segregacji odpadów

 

wychowawcy grup, nauczyciele

zajęcia wychowawcze w grupach

 

akcje, happening, codzienne segregowanie śmieci, gazetki tematyczne

sadzenie kwiatów, drzew i innych roślin w najbliższym otoczeniu i środowisku

wychowawcy grup, nauczyciele

zajęcia wychowawcze w grupach

 

ćwiczenia praktyczne

Działalność przeciwdziałania agresji

 

 

kostka Rubika i szachy  - gry wyciszające

 

wychowawca, psycholog, pedagog

indywidualne zajęcia z wychowankiem

trening umiejętności

 

wycieczki do Wrocławia gdzie podczas meczu Śląska Wrocław bierzemy aktywny udział w akcji klubu „Dzieci na stadionie – uczymy się kulturalnego dopingu”.

wychowawcy grup

zajęcia wychowawcze,

profilaktyka niedostosowania społecznego

wykład

wycieczka

zajęcia taneczne – do różnego rodzaju muzyki mające za zadanie wyładowanie negatywnych emocji jak również wyciszające.

wychowawcy grup, nauczyciele

zajęcia wychowawcze

trening umiejętności

zajęcia plastyczne – witraże metodą windows colour „ Okno w świat bez agresji”

wychowawcy grup, nauczyciele, psycholog

 

indywidualne zajęcia z psychologiem, pedagogiem

 

ćwiczenia praktyczne,

rozmowy wychowawcze

arterapia (przygotowanie np., jasełek,”, wspólne „muzykowanie”)

wychowawcy grup, nauczyciele, psycholog

zajęcia wychowawcze

 

trening umiejętności

rozładowanie napięć i negatywnych emocji wśród wychowanków:

- wskazanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu, przeciwdziałanie agresji, a w przypadku jej wystąpienia reagowanie zgodnie z wytycznymi..

 

-wyjścia do biblioteki,

 

-wzmocnienie pozytywnych relacji wychowanków poprzez wspólne wykonywanie działań na rzecz grupy, drobne remonty naprawy, wspólne zainteresowania,

 

- kształtowanie umiejętności logicznego myślenia – gry planszowe, kostka Rubika, szarady itp., rozwiazywanie krzyżówek

 

wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog

zajęcia wychowawcze

profilaktyka niedostosowania społecznego

rozmowy wychowawcze, działania praktyczne, gry i zabawy wyciszające

zajęcia muzyczne – muzyka relaksacyjna

wychowawcy grup, nauczyciele, psycholog, pedagog

zajęcia wychowawcze, profilaktyka niedostosowania społecznego

słuchanie muzyki

 

 

 

 

  1. ZASADY REALIZACJI PROGRAMU.

 

  1. Działania wychowawczo-profilaktyczne szkoły uwzględniają: wychowanie do życia w rodzinie, promowanie zdrowego trybu życia, zapobieganie patologiom i uzależnieniom, przeciwdziałanie agresji, orientację zawodową – w zakresie wybranym do realizacji w rocznym planie pracy dydaktyczno – wychowawczej szkoły i placówki resocjalizacyjnej, planach wychowawców klas i według aktualnych potrzeb placówki;

 

  1. Program wychowawczo- profilaktyczny obejmuje działania zintegrowane i spójne z:
  1. W działania wychowawczo - profilaktyczne włącza się każdy nauczyciel, wychowawcy internatu oraz inni pracownicy szkoły i specjaliści z instytucji pozaszkolnych - przy szczególnym zaangażowaniu:

 

  1. Realizacja programu zakłada:

 

  1. W stosunku do uczestników będą przestrzegane następujące standardy etyczne i zawodowe:
    • respektowanie podmiotowości uczestników programu
    • poszanowanie ich godności i indywidualności
    • ochrona prywatności i zapewnienie dyskrecji
    • uwzględnianie wieku i poziomu rozwoju uczestników
    • uwzględnianie ich systemu wartości i stopnia wrażliwości
    • nienaruszanie w stosowanych technikach terapeutycznych mechanizmów obronnych osobowości uczniów
    • zatrudnienie w razie potrzeby realizatorów działań profilaktycznych, posiadających fachowe przygotowanie pedagogiczne.
  1. EWALUACJA PROGRAMU.

Program Wychowawczo-Profilaktyczny nie jest dokumentem zamkniętym, może ulegać zmianom wraz ze zmieniającą się rzeczywistością wychowawczą placówki. Analiza jego skuteczności będzie polegać na bieżącym monitorowaniu oraz corocznie dokonywanej ewaluacji. Okresowego podsumowania efektywności działań wychowawczo-profilaktycznych dokonuje w obrębie zespołu klasowego wychowawca, na grupie wychowawczej – wychowawcy grup. a do oceny całokształtu tych oddziaływań, powołany przez dyrektora pedagog. Wyniki ewaluacji są jawne i prezentowane w postaci raportu. Z jego skróconą wersją dyrektor zapoznaje Radę Pedagogiczną oraz przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego.

  1. POSTANOWIENIA KOŃCOWE.

 

Program profilaktyczno- wychowawczy przyjęto uchwałą na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 14.09.2023 r r