Regulamin pobytu wychowanka
w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Mrowinach.
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
- MOW działa zgodnie z postanowieniami Statutu Ośrodka, który określa jego charakter, przeznaczenie, organizację i zadania . Regulamin niniejszy jest zgodny z zasadami zawartymi
w deklaracji Praw Dziecka ONZ.
- W ośrodku ogół wychowanków jest podzielony na grupy wychowawcze, które powierzone są
w miarę stałej opiece wychowawców. Liczba wychowanków w grupach podczas zajęć wynosi do 12.
- Przy organizowaniu nauki własnej i zajęć w kołach zainteresowań oraz w zespołach zajęć świetlicowych , prac porządkowych, gospodarczych i społecznie użytecznych na rzecz ośrodka
i środowiska, można wychowanków stałych grup łączyć w różnorodne zespoły - zależnie od zadań jakie dany zespół ma wykonać. Skład zespołów uzgadniają pracujący ze sobą wychowawcy.
- Wychowankowie ośrodka mogą należeć do organizacji młodzieżowych działających w naszym ośrodku, a za zgodą wychowawców mogą należeć do organizacji działających w środowisku. Wychowankowie ośrodka mogą na wniosek wychowawcy i za zgodą Rady Pedagogicznej MOW
w Mrowinach podejmować naukę lub naukę zawodu w szkołach środowiskowych i innych formach kształcenia ( kursy, przyuczenia do zawodu, itp.) oraz w różnorodnych formach kursowych organizowanych przez placówkę.
- W okresie ferii szkolnych ośrodek może organizować i prowadzić różne formy zajęć
i wypoczynku na miejscu lub na koloniach, biwakach , obozach poza siedzibą ośrodka w oparciu
o przepisy obowiązujące w tym zakresie. Wychowankowie mogą również uczestniczyć
w koloniach i obozach organizowanych przez instytucje, organizacje i zakłady pracy po uzyskaniu na to zgody dyrektora ośrodka .
- Za zgodą dyrektora ośrodka, na podstawie wniosku wychowawcy, wychowankowie mogą wyjeżdżać na przepustkę/być urlopowani w okresie przerw w nauce szkolnej do rodzin własnych, krewnych, opiekunów prawnych lub do domów dziecka.
7. Wniosek o urlop powinien zawierać zobowiązanie rodziny do zapewnienia nieletnim opieki wychowawczej i materialnej oraz w razie potrzeby, opieki w czasie podróży. Ośrodek może odmówić zgody na udzielenie przepustki/ urlopu w czasie wolnym od zajęć szkolnych
w następujących wypadkach:
- a) jeżeli pobyt wychowanka w ośrodku jest krótszy niż . 30 dni. Okres ten dotyczy również, przypadków ucieczek, samowolnych odaleń i nie punktualnych powrotów z poprzednich przepustek i urlopów,
- b) jeżeli rodzice dziecka są pozbawieni władzy rodzicielskiej, a Sąd Rodzinny nie wyraża zgody na wyjazd dziecka do rodziny, opiekuna prawnego, domu dziecka itd.
- c) jeżeli stan zdrowia wychowanka wymaga takich warunków, których rodzina nie jest
w stanie, mu zapewnić,
- d) jeżeli istnieją uzasadnione zastrzeżenia odnośnie wpływu wychowawczego osób
zapraszających,
- e) jeżeli stan zdrowia rodziców lub opiekunów uniemożliwia im sprawowania opieki,
- f) jeżeli Rada Pedagogiczna lub Zespół Wychowawców podejmie decyzję o czasowym wstrzymaniu przepustek ze względu na naganne zachowanie wychowanka - na okres nie dłuższy niż 4 tygodnie,
- g) jeżeli Sąd Rodzinny nie wyraził zgody na udzielanie przepustek,
- h) jeżeli organ prowadzący postępowanie w sprawie wychowanka nie wyraził zgody na udzielenie przepustki/urlopowanie.
- Rodzice lub krewni mogą odwiedzać wychowanków w czasie wolnym od planowanych zajęć szkolnych.
- Każdy wychowanek ośrodka, w każdej sytuacji może liczyć na pełne zrozumienie swoich potrzeb, problemów i zmartwień wśród zespołu wychowawców i nauczycieli. W każdej też chwili może zwrócić się ze swoimi sprawami do dyrekcji ośrodka, wychowawcy, nauczyciela oraz do psychologa i pedagoga.
10.Stosunki między wychowankami a wychowawcami opierają się w ośrodku na zasadach partnerstwa i pełnego poszanowania godności osobistej wychowanka i wychowawcy. Sumienie i serce są główną miarą wszelkich poczynań wychowawców. Nie oznacza to jednak pobłażania czynów prawnie zabronionych, przynoszącym szkodę jednostce czy ogółowi.
II . WYCHOWANEK MA OBOWIĄZEK
- Godnie reprezentować ośrodek, w środowisku, grupę na terenie ośrodka i poza nim, znać, szanować i wzbogacać jej dobre tradycje.
- Okazywać szacunek wszystkim pracownikom ośrodka.
- Systematycznie realizować zadania wynikające z programu nauczania i w pełni wykorzystywać czas przeznaczony na naukę.
- Pomagać kolegom mającym trudności w nauce.
- Okazywać szacunek kolegom, chronić słabszych.- kategorycznie zabrania się stosowania przemocy.
- Szanować mienie ośrodka poprzez , prawidłowe użytkowanie sprzętu i innych, rzeczy, z których korzysta (np. przybory szkolne, zeszyty, książki), naprawianie tych, które uległy zniszczeniu lub uszkodzeniu w czasie użytkowania.
7 .W wypadku celowego niszczenia mienia ośrodka, wychowanek lub jego rodzice pokrywają koszty naprawy lub odkupienia zniszczonego mienia. Pokrycie kosztów może odbywać się na następujących zasadach :
- a) ściągnięcie należności z książeczki SKO wychowanka,
- b) podjęcie przez wychowanka pracy zarobkowej w celu zdobycia środków, finansowych na pokrycie szkód,
- c) ściągnięcie należności od rodziców - także z wykorzystaniem procedury
postępowania sądowego. Odstąpienie od podjęcia kosztów , może nastąpić w przypadku
naprawienia sprzętu lub pomocy przy jego naprawie. Zasady postępowania w wypadku niszczenia mienia są określone w procedurach postępowania w sytuacjach kryzysowych.
- Zwracać kolegom uwagę łamiącym regulamin , zwłaszcza w przypadku:
- zniszczenia mienia,
- używania przemocy fizycznej i psychicznej w stosunku do kolegów.
W przypadku braku reakcji, zgłaszanie zaistniałych zdarzeń wychowawcom, lub innym pracownikom.
- Dbać o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i kolegów poprzez:
- systematyczną pracę nad wyzbyciem się wszelkich nałogów zagrażających zdrowiu i życiu, np. palenie papierosów, picie alkoholu, odurzanie się itp.
- nie noszenie kolczyków, obrączek, pierścieni i innych ozdób.
Zabrania się wykonywania tatuaży, samookaleczeń i stosowania przemocy fizycznej i psychicznej.
10. Przestrzegać zasad higieny osobistej poprzez :
- dokładne codzienne mycie się (toaleta poranna i wieczorna),
- pranie i zmianę bielizny osobistej,
- noszenie indywidualnie dobranej, schludnej fryzury i ubioru,
- poddawanie się koniecznym zabiegom sanitarnym,
- częste mycie rąk (zwłaszcza przed posiłkami, wyjściem z toalety itp.),
- dbanie o powierzone wyposażenie do wykonywania w/w czynności , tj . kubek, szczoteczka, mydelniczka , ręcznik, dozowniki z płynami i pojemniki na ręczniki papierowe, kosze na śmieci, itd.,
- utrzymanie porządku w swoim najbliższym otoczeniu, w tym prawidłowe, zgodne z instruktażem wykonywanie powierzonych dyżurów.
11. Pracować nad poprawą kultury zachowania się :
- starać się nie reagować wulgarnie i agresywnie,
- nie używać wulgarnego słownictwa,
- zdobywać i stosować wiedzę na temat zachowania się w różnych miejscach ( np. na lekcji i innych zajęciach, w stołówce i innych miejscach publicznych),
- zachowywać się odpowiednio w stosunku do dorosłych i kolegów.
12. Uzyskać zgodę wychowawcy na wyjście poza teren ośrodka i wracać w ustalonym czasie.
- Pieniądze i rzeczy wartościowe ( np. biżuteria, telefony komórkowe) oddawać w depozyt .
- Na zajęciach szkolnych i w internacie przebywać w obuwiu zmiennym. Buty i kurtki bezwzględnie przechowuje się w miejscach do tego przeznaczonych.
- Przestrzegać ustalonego w ośrodku rozkładu dnia szkoły i internatu. Niedopuszczalnym jest spóźnianie się na zajęcia lekcyjne, zbiórki itp.
WYCHOWANEK wywiązujący się z obowiązków posiada pełne możliwości do korzystania ze swoich praw.
III . WYCHOWAHEK MA PRAWO DO:
- Korzystania w sposób zgodny z przeznaczeniem: ze sprzętu, pomieszczeń pomocy naukowych , pomocy socjalnej ośrodka,
- Reprezentowanie grupy na forum ośrodka i w środowisku,
- Szacunku i godności osobistej,
- Zachowania tajemnicy korespondencji i dyskrecji w sprawach osobistych i rodzinnych,
- Zdobywania i poszerzania wiedzy,
- Odpowiednich warunków w czasie nauki, ciszy nocnej, zamieszkania,
- Rozwijania zainteresowań i zamiłowań poprzez możliwość dokonywania wyboru kół zainteresowań i innych form zajęć pozalekcyjnych , w miarę możliwości ośrodka,
- Opieki zdrowotnej i pomocy w sprawach własnego bezpieczeństwa,
- Pełnego uczestnictwa w życiu ośrodka , poprzez :
- wybieranie i bycie wybieranym do Zarządu Samorządu Uczniowskiego,
- współtworzenie planów i regulaminów oraz zgłaszanie propozycji ich
zmian do wybranych grup samorządowych,
- zgłaszanie uwag i wniosków Zarządowi Samorządu dotyczących
jadłospisu,
- sumienne wywiązywanie się z dyżurów i oczekiwaniu pomocy ze strony
kolegów i pracowników ośrodka,
- składanie propozycji tworzenia kół zainteresowań do Zarządu
Samorządu,
- prezentowanie na forum ośrodka swoich osiągnięć , zdolności i
zainteresowań.
- Występowanie do wychowawcy z prośbą o:
- udzielenie zgody na urlopowanie, przepustkę, wypłatę pieniędzy z SKO,
- wcześniejsze zwolnienie z ośrodka,
- śródroczną promocję do następnej klasy,
- wyjaśnienie i uzyskanie informacji w sprawach niezrozumiałych.
- Utrzymanie kontaktów z rodziną w formach uzgodnionych z kierownictwem ośrodka.
- Uzyskania od nauczycieli i wychowawców rzetelnych informacji dotyczących :
- terminów egzaminów i kartkówek,
- kryteriów ocen z zachowania i ocen z poszczególnych przedmiotów.
- Zgłaszania przedstawicielom Samorządu , wychowawcom, nauczycielom uwag, wniosków i
postulatów oraz uzyskanie informacji o sposobie ich załatwiania.
W przypadkach szczególnych - jeżeli sprawy nie są załatwiane przez w/w prawo zgłaszania problemu do kierownictwa ośrodka.
- Korzystania z przywilejów wg załącznika nr 1 do regulaminu ( lista przywilejów).
IV. NAGRODY I KARY
1. Wychowanek może być karany lub nagradzany.
2. Kara lub nagroda jest udzielana zgodnie z procedurą przyznawania nagród i udzielania kar
wychowankom -załącznik nr. 6
NAGRODY:
Za wzorowe wywiązywanie się z obowiązków ucznia i wychowanka ośrodka wychowanek może otrzymać:
- pochwałę indywidualną od wychowawcy,
- pochwałę wychowawcy wobec grupy,
- pochwałę od wychowawcy na apelu,
- pochwałę od dyrekcji na apelu lub innej uroczystości,
- pochwałę od przedstawicieli samorządu,
- nagrodę rzeczową wręczoną przez dyrektora na uroczystości lub apelu,
- pozwolenie na wzięcie udziału, w imprezach środowiskowych,
- list pochwalny do Sądu,
- list pochwalny do rodziców.
Nagrody wymienione w pkt. od 4-9 muszą być wpięte do akt .
KARY:
Za nieprzestrzeganie regulaminu, lekceważenie nauki i innych obowiązków, a także naruszenie porządku, uchylanie się od postanowień sądu, wychowanek będzie ukarany:
- indywidualnym upomnieniem od wychowawcy,
- upomnieniem wychowanka wobec grupy,
- naganą udzieloną na apelu wobec całej społeczności przez dyrektora ośrodka,
- powiadomieniem rodziców,
- powiadomieniem Sądu,
- wystąpienie do Sądu o zmianę środka wychowawczego
Kary wymienione w punkcie od 3-6 muszą być wpięte do akt.
Kary i nagrody udzielane są wychowankom na wniosek wychowawcy/nauczyciela przez dyrektora ośrodka po rozpatrzeniu wniosku przez powołany do tego celu zespół zwany – zespołem wychowawczym , którego skład określa corocznie dyrektor Ośrodka.
Dyrektor Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Mrowinach wprowadza załączniki do niniejszego regulaminu, które określają zasady postępowania w różnych sytuacjach:
załącznik nr 1- lista przywilejów wychowanka,
załącznik nr 2- zasady korzystania z aneksu kuchennego,
załącznik nr 3- regulamin pełnienia przez wychowanków dyżurów w aneksie kuchennym,
załącznik nr 4- zasady wyjazdu wychowanków na przepustki,
załącznik nr 5-zasady obowiązujące podczas wyjść indywidualnych oraz grupowych wychowanków z ośrodka.
załącznik nr 6 -procedura przyznawania nagród i udzielania kar wychowankom MOW w Mrowinach
załącznik nr 7- druk wniosku o udzielenie nagrody/kary
W oparciu o niniejszy regulamin może być opracowany jednolity dla całego ośrodka system motywacyjny pracy z wychowankiem.
System motywacyjny zatwierdza Rada Pedagogiczna Ośrodka.
Załącznik nr - 1
„Lista przywilejów”
Każdy wychowanek Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Mrowinach posiada przywileje, z których może korzystać jeżeli wywiązuje się z obowiązków wynikających
z Regulaminu Ośrodka.
- Korzystanie z urlopów okolicznościowych w czasie świąt, ferii po otrzymaniu zgody z
Sądu oraz wychowawców grupy.
- Korzystania z indywidualnych wyjść po uzyskaniu przepustki jeżeli posiada zgodę sądu, organu prowadzącego postępowanie w stosunku do wychowanka.
- Możliwość oglądania programu telewizyjnego po godz.2200 w dni powszednie po uzyskaniu
zgody wychowawcy nocnego, w porozumieniu z wychowawcami grup.
- Możliwość odwiedzin w ośrodku przez osoby nie spokrewnione - także w dni powszednie
i w czasie wolnym od zajęć szkolnych i za zgodą wychowawcy do godz . 1800.
- Możliwość wyjazdu na przepustkę/urlop w sobotę i niedzielę oraz w dni wolne od zajęć lekcyjnych.
- Korzystanie z przepustek/urlopów na wyjazd do rodziny , w razie pilnej potrzeby wychowanka z możliwością opuszczenia zajęć lekcyjnych - jeżeli posiada zgodę Sądu na przepustki/ urlopy lub w uzasadnionych przypadkach za zgodą dyrektora.
- Korzystanie z przepustek indywidualnych, każdego dnia w porach wolnych od zajęć po
uzyskaniu pozwolenia od wychowawcy.
- Możliwość ukończenia szkoły podstawowej i szkoły branżowej mimo wcześniejszego ukończenia 18 lat.
- Skierowania wniosku do Sądu o zwolnienie z ośrodka.
- Wychowankowie bez ucieczek i samowolnych oddaleń mają możliwość
otrzymania dodatkowego urlopowania.
11.Możliwość korzystania ze zdeponowanego u wychowawcy grupy (pod nadzorem
wychowawcy grupy) telefonu komórkowego w celu kontaktu z rodziną wychowanka.
12.Możliwość korzystania podczas zajęć pozalekcyjnych z zajęć w pracowni komputerowej
zgodnie z programem pracy placówki.
Załącznik nr 2.
Zasady korzystania z aneksu kuchennego
- Aneksy kuchenne są przeznaczone do użytkowania przez poszczególne grupy wychowawcze pod nadzorem wychowawcy.
- Wychowawca wyznacza dyżurnych, którzy w czasie pełnienia obowiązków w aneksie przygotowują posiłki.
- Wychowawca zobowiązany jest do udzielenia instruktażu i kontrolowania dyżurnych czy przestrzegają zasad higieny oraz przepisów bhp i ppoż przy sporządzaniu posiłków.
- Wychowawca powinien wcześniej uzgodnić jadłospis z dyżurnymi oraz sposób przyrządzenia posiłku.
- Wychowawca ma obowiązek pobierać prowiant ze stołówki wraz z dyżurnymi aneksu.
- Wychowawca kontroluje czy sprzęt agd jest wykorzystywany zgodnie z instrukcją , czy dyżurni prawidłowo dbają o czystość naczyń jak i całego aneksu.
- Po zakończeniu wszelkich czynności w aneksie przez dyżurnych, wychowawca zobowiązany jest do skontrolowania czy wszystkie urządzenia są wyłączone i są w prawidłowym stanie technicznym oraz czy wyposażenie aneksu jest zgodne z wykazem.
- W wypadku stwierdzenia przez wychowawcę usterek ma on bezwzględny obowiązek podjąć czynności wyjaśniające oraz zgłosić przełożonym i wychowawcy przejmującemu dyżur.
- Obowiązki i zakres działań wychowanków dyżurnych określa regulamin pełnienia dyżurów w aneksie stanowiący załącznik do niniejszego regulaminu.
Załącznik -nr 3
Regulamin pełnienia dyżurów przez wychowanków w aneksie
- Dyżurny bezwzględnie zobowiązany jest do przestrzegania zasad higieny oraz przepisów bhp i ppoż. przy sporządzaniu posiłków.
- W trakcie przygotowywania posiłków w aneksie kuchennym może przebywać tylko dyżurny i wychowawca.
- Dyżurny zobowiązany jest do pobierania prowiantu w obecności wychowawcy.
- Obowiązkiem dyżurnego jest zgłaszanie wychowawcy wszelkich zauważonych usterek lub uszkodzeń w sprzęcie AGD i umeblowaniu oraz w wyposażeniu aneksu.
- Dyżurny sporządza posiłek wg. wcześniej uzgodnionego z wychowawcą jadłospisu.
- W trakcie przebywania w aneksie dyżurny powinien być ubrany w fartuch.
- Dyżurny ponosi odpowiedzialność materialną za wszelkie celowe zniszczenia w aneksie kuchennym w czasie pełnienia dyżuru.
- Obowiązkiem dyżurnego jest dbanie o czystość naczyń jak i całego aneksu oraz wykorzystywanie wyposażenia zgodnie z jego przeznaczeniem.
- Przekazywanie dyżurów pomiędzy wychowankami odbywa się w obecności wychowawcy.
- Dyżurny jest zobowiązany do skrupulatnego rozliczania się ze sprzętu znajdującego się w aneksie kuchennym.
- Dyżurny zobowiązany jest do dbania o pomieszczenie aneksu kuchennego.
Załącznik - nr 4
Zasady wyjazdu wychowanków na przepustki.
- Czynności wstępne :
- Wychowanek składa do wychowawcy wypełniony wniosek o zgodę na przepustkę najpóźniej do środy rano lub w innym terminie wyznaczonym przez wychowawcę.
- Wychowawca przekazuje zaopiniowany wniosek do szkoły, a następnie po skończonych zajęciach zaopiniowany wniosek przez wychowawcę klasy odbiera ze szkoły i przekazuje do sekretariatu.
- Wychowawca wysyłający wychowanka na przepustkę pobiera w dniu wyjazdu z sekretariatu jego przepustkę , legitymację szkolną, pieniądze w kwocie zapewniającej zakup biletu na podróż do domu i uzgodnione z rodzicami/opiekunami prawnymi.
- Wychowawca w obecności wychowanka wyjeżdżającego na przepustkę wypełnia szczegółowo kartę wyjazdu wychowanka z placówki wnikliwie kontrolując zgodność wywożonych rzeczy ze stanem faktycznym. Wychowawca i wychowanek składają podpis pod spisanymi rzeczami.
- Wychowawca przekazuje wypłaconą z książeczki wychowanka kwotę pieniężną, wręcza legitymację oraz przepustkę wpisując na przepustce godzinę wyjazdu wychowanka z placówki.
- Wychowawca sprawdza wychowanka powracającego z przepustki czy nie jest pod wpływem alkoholu lub środków odurzających oraz sporządza w jego obecności kartę przyjazdu wychowanka do placówki dokładnie kontrolując zgodność przywiezionych rzeczy ze stanem faktycznym.
- W wypadku stwierdzenia, że wychowanek będąc pod wpływem alkoholu lub środków odurzających może stanowić zagrożenie należy zastosować odpowiednie procedury postępowania Jeżeli wychowawca stwierdzi rzeczy nieujawnione przez wychowanka wyjeżdżającego lub powracającego z przepustki rzeczy te pozostają u wychowawcy i podejmuje on w tym wypadku działania wyjaśniające.
- Przedmiotów, których wychowanek nie ma prawa posiadać zgodnie z regulaminem na terenie placówki wychowawca przekazuje do depozytu.
- Fakt wyjazdu lub przyjazdu wychowanka na przepustką lub z przepustki wychowawca odnotowuje w księdze ruchu wychowanków podając jego imię i nazwisko , grupę oraz klasę, godzinę wyjazdu i powrotu.
Załącznik - nr 5
Zasady obowiązujące podczas wyjść indywidualnych i grupowych wychowanków z ośrodka.
Postępowanie wychowawcy w przypadku indywidualnego wyjścia wychowanka poza teren placówki.
- Wychowawca zapoznaje wychowanka z celem wyjścia poza teren placówki.
- Wychowawca informuje wychowanka o zasadach bezpiecznego poruszania się po drogach publicznych oraz obowiązku kulturalnego zachowania się w miejscu publicznym.
- Wychowawca ustala czas wyjścia oraz powrotu wychowanka do placówki co odnotowuje w księdze ruchu wychowanków.
- Po powrocie wychowanka do placówki wychowawca wpisuje rzeczywistą godzinę powrotu wychowanka.
- Jeżeli wyjście wychowanka wiąże się z koniecznością opuszczenia terenu miejscowości w której znajduje się placówka wychowawca wystawia wychowankowi przepustkę jednorazową.
Każde wyjście grupowe poza teren miejscowości, w której znajduje się placówka traktowane jest jako wycieczka i stosowane są w tym wypadku zasady obowiązujące w stosownych przepisach prawa.
Wychowawca wychodzący z grupą zapewnia wychowankom pozostającym w internacie opiekę wychowawczą.
Każde indywidualne i grupowe wyjście poza teren ośrodka musi być odnotowane w księdze ruchu wychowanków.
Załącznik- Nr 6
Procedura przyznawania nagród i udzielania kar wychowankom MOW w Mrowinach
- Nagrodę lub karę przyznaje dyrektor placówki na pisemny wniosek wychowawcy grupy lub wychowawcy klasy po rozpatrzeniu tego wniosku przez zespół wychowawczy funkcjonujący w placówce.
- Zespół wychowawczy rozpatrujący wniosek, zasięga informacji na temat zachowania wychowanka od pracowników pedagogicznych placówki. W ocenie wniosku zespół zasięga również informacji od pracowników niepedagogicznych o zachowaniu wychowanka.
- Po rozpatrzeniu wniosku zespół wnioskuje do dyrektora o udzielenie lub nie udzielanie kary/nagrody wychowankowi, określa jej rodzaj oraz uzasadnia swą decyzję. Wniosek swój uzasadnia na druku wniosku o udzielenie kary/nagrody – załącznik zał. nr 7 regulaminu pobytu.
- Nagrody i kary powinny być przyznawane zgodnie z przyjętą gradacją.
- PRZYZNANIE NAGRODY
Za wzorową postawę, wyróżniające wyniki w nauce lub inne osiągnięcia, a także pracę społeczną wychowanek może być nagrodzony :
- pochwałą,
- listem pochwalnym do rodziców lub opiekunów,
- dodatkowym dniem urlopu,
- listem pochwalnym do sądu,
- nagrodą rzeczową,
- wystąpieniem do sądu z wnioskiem o uchylenie postanowienia w zakresie pobytu w placówce.
- UDZIELENIE KARY
Za nieprzestrzeganie postanowień Statutu lub innych uregulowań dotyczących funkcjonowania internatu i szkoły - w szczególności za samowolne opuszczanie zajęć szkolnych i internatowych, naruszanie porządku społecznego lub działanie przeciwko zdrowiu lub życiu własnemu i innych – wychowanek może zostać ukarany:
1) upomnieniem,
2) naganą,
3) powiadomieniem o niewłaściwym zachowaniu rodziców lub opiekunów,
4) odebraniem prawa do uczestnictwa w imprezach grupowych, ośrodkowych, środowiskowych, zawodach sportowych,
5) powiadomieniem o niewłaściwym ( nagannym) zachowaniu sądu,
- wnioskiem do sądu o zmianę środka wychowawczego.
- Wniosek o udzielenie kary powinien być złożony po wyczerpaniu innych oddziaływań wychowawczych np.: rozmowy wychowawczej, rozmowy w obecności innego wychowawcy (nauczyciela), rozmowy w obecności zespołu wychowawców grupy, rozmowa w obecności wicedyrektora, rozmowa z dyrektorem placówki, rozmowa w obecności Rady Pedagogicznej.
- Kara powinna być udzielona za poważne lub powtarzające się wykroczenia.
- Wychowawca (nauczyciel) w sposób wyczerpujący i jasny uzasadnia wniosek o udzielenie kary
- Wniosek powinien być sporządzony w tym samym dniu, w którym nastąpiło zdarzenie kwalifikujące się do udzielenia kary.
- O sporządzeniu wniosku i jego uzasadnieniu wychowawca (nauczyciel) informuje wychowanka, którego wniosek dotyczy.
- Wniosek wraz z uzasadnieniem, a w razie konieczności opisem sytuacji w dniu sporządzenia lub następnym dniu roboczym dostarczany jest do dyrektora lub wicedyrektora placówki.
- Dyrektor najpóźniej w dniu następnym podejmuje decyzję o skierowaniu wniosku na posiedzenie zespołu wychowawczego w celu jego rozpatrzenia.
- Dyrektor w sytuacji niewłaściwego wypełnienia wniosku lub w razie wątpliwości ma prawo odrzucić wniosek lub wystąpić do wnioskodawcy o dodatkowe wyjaśnienie.
- W przypadku podjęcia decyzji o udzieleniu kary na podstawie decyzji zespołu wychowawczego dyrektor udziela kary wychowankowi w obecności wnioskodawcy oraz społeczności wychowanków, najpóźniej w ciągu 3 dni od podjęcia w/w decyzji.
- Kara jest ostatecznym oddziaływaniem wychowawczym.
Załącznik nr 7
Do regulaminu pobytu wychowanka w MOW Mrowiny dn. …………………
………………………………………………
Wychowawca/nauczyciel
Dyrektor MOW Mrowiny
Wniosek o udzielenie
Nagrody / kary
Wychowankowi ………………………………………………………………
Wnioskuję o udzielenie nagrody / kary regulaminowej za. ………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………. ……………………………….
data podpis
Zespół wychowawczy na podstawie wniosku nauczyciela/wychowawcy wnioskuje o udzielenie / nie udzielanie kary regulaminowej …………….
Wychowankowi ……………………………………………………………………….
Uzasadnienie
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………….
Data
…………………………..
podpisy